אופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית: תקנות חדשות בתל אביב

שנת 2016 נפתחה בבשורה משמחת לבעלי האופנועים. בתחילת ינואר השנה הוכרז כי החל מה-1 בפברואר, אופנועים וקטנועים יוכלו לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית ברחבי מטרופולין תל אביב, וזאת כדי לצמצם את עומסי התחבורה שנוצרו בעיר בעקבות בניית הרכבת הקלה. ההכרזה המשמחת יצאה ממשרדו של שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, אשר הבהיר כי מדובר בפיילוט שיימשך כשישה חודשים (עד אוגוסט).

הפיילוט נערך בשיתוף פעולה בין צוות חוקרים מהטכניון ועיריית תל אביב, כאשר בראשו עומד ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. על מנת להשיג תוצאות מדידות שיהוו בסיס להחלטות עתידיות בתחום, הפיילוט כולל מדידות של מהירות הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיבים הסמוכים אליהם, כמו גם תצפיות ומעקב אחרי התנהגותם של האופנועים והקטנועים בנתיבים אלה.

המדידות והתצפיות מתבצעות על ידי מצלמות בקרה של העירייה, מצלמות וידאו המוצבות על חלק מהאוטובוסים ועל כמה אופנועים, ואימות נפחי תנועה ומוני תנועה שישלימו את עבודת המצלמות. התוצאות יאפשרו לבדוק האם שילוב הרוכבים בנתיבים פוגע בבטיחותם או בבטיחות התנועה סביבם, והאם יש האטה של התחבורה הציבורית כתוצאה משילוב האופנועים.

הפיילוט כולל שישה נתיבי תחבורה ציבורית מרכזיים בעיר, וארבעה צמתים מרכזיים. נתיבי התחבורה הציבוריים המשתתפים בו הם:

  • רחוב אבן גבירול בין יהודה המכבי לנורדאו, לכיוון דרום
  • אבן גבירול, בין מלכי ישראל לשאול המלך, לכיוון דרום
  • אבן גבירול, בין ז'בוטינסקי לפנקס, לכיוון צפון
  • רחוב המסגר בין יצחק שדה לרחוב הרכב, לכיוון דרום
  • דרך נמיר בין רוקח ליהודה המכבי, ויהודה המכבי-ההלכה, לכיוון דרום
  • דרך נמיר בין תחנת הדלק ברמת אביב לרחוב איינשטיין , לכיוון צפון

הצמתים המשתתפים בפיילוט הם:

  • אבן גבירול-ז'בוטיסקי, לפני הצומת, לכיוון דרום
  • אבן גבירול-כיכר רבין, לפני הצומת, לכיוון דרום
  • אבן גבירול-יהודה המכבי, אחרי הצומת, לכיוון צפון
  • דרך נמיר עד הרחובות ש"י עגנון ולבנון, לפני הצומת, לכיוון צפון

במידה שהפיילוט ינחל הצלחה, שר התחבורה כץ צפוי לאשר את נסיעתם של אופנועים וקטנועים בכל נתיבי התחבורה הציבורית בתל אביב, ולאחר שנה של הפיילוט, להרחיב את האישור לכל נתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן.

על פי התוכנית הראשונית, הפיילוט היה אמור לארוך כשנה ולכלול את כל נתיבי התחבורה הציבורית בעיר, אך משטרת ישראל, שנתנה בהתחלה אישור לרכיבה בנתיבים אלה, החליטה לבצע קודם כל ניסוי בקנה מידה גדול כדי לאמוד את ההשפעה של מהלך זה.

לדברי שר התחבורה כץ, ההחלטה לבצע את הפיילוט היא נכונה הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה תחבורתית. עוד אמר כי הוא מקווה שאחרי תקופת פיילוט קצרה, שבתקווה תהיה מוצלחת, כוונתו היא לעגן את ההחלטה בתקנות באופן קבוע.

לא נותר עוד זמן רב לניסוי, אז רוכבי אופנועים וקטנועים שרוצים לבחון את השפעתו עליהם, מומלץ כי ינסו לנסוע בנתיבים וצמתים אלה; זאת, כמובן, לאחר שבדקו את תקינות הכלי שלהם מבחינת אורות, מראות, צמיגים לאופנוע, מנוע, בלמים וכן הלאה.