מה ההבדל בין צמיג לכביש לבין צמיג לשטח?

עד לפני כמה עשורים, רכיבת שטח בישראל היתה תחביב אשר נותר שמור בידי קבוצה מצומצמת של משוגעים לדבר. אותם חובבים נלהבים החזיקו ברכבי שטח מסחריים או מאולתרים שהתאפיינו בעיקר ברמת גימור ונוחות – לא קיימת, מעדות הג'יפ הצבאי. כל זה השתנה באופן דרמטי עם כניסתם של רכבי השטח או ליתר הג'יפים היוקרתיים, הג'יפונים המפוארים וכו' לשוק הרכב הישראלי והפיכתם לרכב ששום משפחה ברעננה/הרצליה/עיר בורגנית אחרת אינה שלמה בלעדיו.

תופעה מוטורית זו, לצד הרחבת תרבות הפנאי בישראל הפכה את טיולי השטח ונהיגת השטח המאפיינת אותם לתחביב נפוץ הרבה יותר, כזה אשר אינו קשור בהכרח לאווירה ספרטנית קשוחה ויכול בהחלט להתקיים גם ברמת נוחות ופינוק סבירה ומעלה. עם זאת ולמרות האמור לעיל, נראה לעתים כי הידע המקצועי הכרוך ונדרש לנהיגת שטח מיומנת לא בהכרח נפוץ באותה מידה ועל כן לעתים בעלי רכבי שטח או רכבים דמויי רכבי שטח גורמים נזק גדול יותר או פחות לרכב עליו שילמו במיטב כספם. אחת הסיבות הנפוצות לכך היא העובדה כי בשגרת היומיום מרבית בעלי הג'יפים היוקרתיים עושים בהם שימוש לנהיגת כביש רגילה, ולא תמיד ההבדל בין תנאי הנהיגה בכביש לבין אלה הקיימים בשטח ברורים לחלוטין לנהג הלא מיומן. אחד הביטויים הבולטים להבדל מדובר זה הוא השוני המתקיים בין צמיגי שטח ובין צמיגי כביש. בשוני זה נעסוק כעת.

שימוש בצמיג המתאים, מדוע יש לכך חשיבות?

לפני הצגת ההבדלים בין שני סוג הצמיגים, כמה מילים על עצם חשיבות העניין. השימוש בצמיג הנכון והמתאים לתנאי הדרך וסוג הנהיגה אינו עניין של נוחות או שיפור רמת העבירות של הרכב בלבד. בחירה בצמיג המתאים הוא לפני הכל עניין בטיחותי מן המעלה הראשונה. שימוש בצמיג אשר אינו מתאים לתנאי הדרך עלול לייצר לחץ על הצמיג במידה שהוא אינו מתוכנן לעמוד בה וכפועל יוצא לפגוע באחיזת הכביש של הרכב או אף להביא לפיצוץ הצמיג, שני תסריטים אשר טומנים בחובם סכנת חיים לנהג, לנוסעים ולכל מי שנמצא בסביבת הרכב.

מהם ההבדלים בין צמיג המיועד לנהיגת שטח ובין צמיג המיועד לנהיגת כביש?

צמיגי שטח מתוכננים על מנת לספק לרכב רמת עבירות גבוהה בתנאי דרך קשים: חול, בוץ, נהיגה בשיפוע עולה או במדרון. כמו כן הם מיוצרים כך שיוכלו לעמוד במפגעים אפשריים המאפיינים תנאי שטח: אבנים משוננות, יתדות וכן הלאה ובכלל לעמוד בעומס כבד יותר. על מנת לספק ביצועים שכאלה צמיגי שטח הם גדולים, קשיחים ועמידים יותר מן הצמיג הסטנדרטי, וכן בעלי חריצים עמוקים וקוביות גסות. בנוסף לכך צמיגי שטח מתאפיינים בחתך (היחס בין גובה דופן הצמיג ובין רוחבו של הצמיג, מוצג באחוזים) גבוה. מאפיינים אלה המעניקים לצמיגים את התכונות הנדרשות לנהיגת שטח, הם אלו המולידים חסרונות בנהיגת כביש, בעיקר ביחס ליכולתו של הרכב לנסוע במהירות גבוהה, לבצע תמרונים חדים במהירות.

צמיגי כביש לעומת זאת מתוכננים כך שיעניקו לרכב רמת אחיזת כביש מירבית המאפשרת ביצוע תמרונים במהירות גבוהה ללא איבוד שליטה ברכב (לדוגמא ביצוע פנייה חדה בכביש מהיר) וכן יעניקו לו הוצאת אנרגיה מינימלית בשל חיכוך. על מנת להביא לביצועים אלה צמיגי כביש הם דקים ורחבים יותר מצמיגי שטח ומתאפיינים בחתך נמוך (באיזור ה-45 אחוזים לעומת חתך בין 75 אחוזים המאפיין צמיגי שטח). מאחר וכאמור רבים מרכבי השטח משמשים ביומיום לנהיגת כביש, יצרני הצמיגים משווקים גם צמיגים בקטגוריית ביניים כביש-שטח אשר עיצובם הוא מעין פשרה בין שני העולמות.