מתי צריך להחליף צמיג?

 אחת הסוגיות היותר מאתגרות בנוגע לאחזקת רכב פרטי הממוצע בישראל הוא פער הידע המתקיים לרוב בין בעל הרכב ובין בעלי המקצוע בתחום הרכב. האם תיקון דליפת הזמן ברכב הוא באמת טיפול מורכב המצדיק תשלום אלפי ₪? האם אכן יש צורך לעשות טיפול ראש מנוע? האם הירידה בביצועי המכונית היא באמת בשל בעיות במשאבת דלק? ומה בכלל עושות הגרמשוקות של הבומבות ברכב?

עבור מרבית בעלי הרכב התשובות לשאלות אלו ודומות להן היא – אני לא באמת יודע. כפועל יוצא, גם אם ננסה להעמיד פנים כי אנחנו באמת "מבינים ברכבים" במרבית המקרים הכלים העומדים לרשותנו בדיאלוג מול המוסכניק הם בעיקר הגיון בריא ואמון כללי בהגינותו של בעל המקצוע. מאחר ולעתים דיאלוגים שכאלה מלווים בהוצאה של אלפי ₪, וגם אם הדבר כרוך בטרחה מסוימת, מומלץ להשקיע מעט זמן על מנת לרכוש ידע בסיסי בעולם אחזקת הרכב. להפוך אתכם למומחי רכב מקצועיים ככל הנראה לא נצליח במחי מאמר אחד, אך בהחלט כן נוכל להעניק לכם ידע בסיסי באחד המרכיבים הנוגעים לטיפול ברכב כמו גם לבטיחותכם ובטיחות הנוסעים עמכם- החלפת צמיגים. במילים אחרות, במאמר זה ננסה לספק תשובה בהירה ככל האפשר לשאלה פשוטה אחת – מתי צריך באמת להחליף את צמיגי הרכב?

תוחלת חיים ממוצעת

בהכללה גורפת מעט היכולה לשמש כעיקרון מנחה בסיסי – תוחלת חיים של צמיג עומדת על כ-4 שנים ממועד ייצורו. עם זאת כמובן כי מספר הק"מ שהרכב רשם, תנאי דרך ומשתנים אחרים עשויים להאיץ את קצב השחיקה והבלאי ולהצדיק את החלפתם במועד מוקדם יותר.

כיצד ניתן לדעת מהו מועד יצור הצמיג? מידע זה מופיע על גבי הצמיג עצמו- נתון מועד הייצור מוטבע על דופן כל צמיג כמספר בן 4 ספרות המוקף באליפסה קטנה. שתי הספרות הימניות ברביעייה מעידות על שנת ייצור הצמיג בעוד אלו השמאליות מעידות על השבוע בשנה בו הצמיג יוצר.

עומק החריצים

אינדיקציה נוספת כי הגיעה העת להחליף את הצמיגים היא כאשר מדידת עומק החריצים בצמיג עולה על 2 מ"מ. צמיגים אשר החריצים בהם עולים על עומק זה עלולים לפגוע באחיזת הכביש של הרכב ולסכן את הנהג ואת הסובבים אותו.

יובש וסדקים

בהכללה ניתן לומר כי תנאי חום ויובש, דוגמת אלה המאפיינים את הקיץ הישראלי, אינם התנאים האידיאליים עבור הגומי ממנו מייצרים את צמיגי הרכבים. על כן חשיפה לתנאי אקלים שכאלה עשויה בהחלט להביא לתופעות לא רצויות כגון יובש וסדקים בצמיג. על כן במידה ואתם מתלבטים האם להחליף את צמיגי הרכב או לדחות את ההחלפה בכמה שבועות נוספים, ובמידה ועונת הקיץ נמצאת בפתח – עדיף בהחלט כי תחליטו בחיוב בעד ביצוע ההחלפה. כמו כן במידה והרכב לא נמצא בתנועה למשך תקופה ארוכה גם מצב זה עשוי לגרום להופעת סדקים בצמיגים. על כן במידה ואתם עומדים לעלות שוב על הכבישים עם רכב אשר עמד נייח למשך תקופה ארוכה (במיוחד במהלך עונת הקיץ) ודאו לפני כן כי הצמיגים עדיין נמצאים במצב תקין.

אובדן לחץ אוויר

לצד מקרים בהם התקר בצמיג ניכר באופן ברור יתכנו גם תסריטים אחרים בהם אובדן לחץ האוויר מהצמיג מתקיים בקצב איטי יותר וקשה לאבחנה. זכרו- נהיגה ברכב אשר לחץ האוויר בצמיגיו בהם אינו תואם את הוראות יצרן הרכב מסכנת את בטיחותכם, את בטיחות הנוסעים האחרים ברכב ואת בטיחותם של כל מי אשר נקלע לדרככם: נהגים אחרים, הולכי רגל וכו'. על כן הקפידו לבצע בדיקה ללחץ האוויר בצמיגים בתדירות קבועה. במידה ומתגלה לכם כי למרות מילוי האוויר בצמיגים לחץ האוויר בהם יורד בקצב מהיר מן הסביר, מומלץ כי תוודאו כי הם אכן עדיין תקינים.

למה זה חשוב בעצם?

צמיגים שמצבם אינו תקין מסיבה זו או אחרת, פוגעים באחיזת הכביש של הרכב ועלולים להוביל להחלקה או לאובדן שליטה בו באופן אחר ועל כן מהווים סכנת חיים אמתית. תסריט נפוץ אחר למרבה הצער הוא צמיג אשר בשל מצבו מתפוצץ במהלך נהיגה. כל נהג רכב יכול להבין בקלות מדוע אירוע שכזה, במיוחד במהלך נהיגה במהירות גבוהה יכול להסתיים בתאונה עם תוצאות קשות לנהג ולסובבים אותו.